Kamate nema ali se ipak plaća !

28. март, 2015. #

O tome da su kamate u Srbiji mnogo više nego u drugim zemljama znaju kod nas i oni koji nisu podigli nijedan kredit. Stope su u razvijenim zemljama, a i onima u okruženju, niže. Kamate koje važe u regionu treba množiti  bar s dva da bi se dobile naše. Da smo zemlja niskog kreditnog rejtinga a visokog rizika, što kamate gura napred, takođe je dobro znano. Ipak, prethodnih godina beležimo nisku inflaciju pa su i kamate počele malo da klize naniže. U ponudi su se nedavno pojavili čak i beskamatni krediti.

Da li je to varka, neki novi model da se klijenti prevedu žedni preko vode ili nešto treće? Ima tu svega po malo. Suština je u tome da beskamatnih kredita nema – te pozajmice su u stvari popusti, a kamata se na ovaj ili onaj način plaća, samo se zove malo drugačije i na drugi način je prikazana. Za te ponude važi što i za ostale zajmove: pre no što se klijent odluči, treba dobro da proveri sve uslove iz ugovora koji potpisuje. Jer, na tržištu ima beskamatnih kredita, ali i onih sa skrivenom uračunatom stopom, a ovi nazovi beskamatni su baš to. Pojavili su se i krediti koji idu uz subvenciju kamate od proizvođača, pa su stope niže.

„Beskamatne pozajmice“ za robu veće vrednosti prvo su ponudili dileri i proizvođači automobila. Njima je prodaja prethodnih godina vrlo mala i trude se da je povećaju, a programi koji se nude su razni. Pojedini proizvođači odlučili su da ponude zajam navodno bez kamate. Sve je čisto na prvi pogled. Međutim, za one koji automobil kupuju u gotovini, daju popust: na kredit za isti model vozila otplaćuje se 12.000  evra, a ako se novac odmah iskešira, on staje dve hiljade evra manje. Pre nego što uzmu beskamatnu pozajmicu, klijenti treba da se raspitaju o cenama vozila i vide koliko im takav zajam odgovara, odnosno hoće li im ukupni troškovi uz redovnu kamatu biti niži od razlike u ceni. Jedna od pozajmica koja se pojavila su i zajmovi koje nudi Kredi agrikol banka. Oni odobravaju kredite u evrima, a kamata je od 3,99 do 4,33 odsto, zavisno od dužine otplate, a roj je 48 odnosno 84 meseca. S obzirom na to da se radi o kreditu vezanom za devize, učešće je 30 odsto.

– Poseban program imamo s domaćim proizvođačem automobila – objašnjava direktor Odeljenja za istraživanje tržišta u toj kući Raško Tomašević. – To je rezultata strateškog partnerstva s „Fijat–Krajsler automobilima“. Tako se model „fijat 500L“ prodaje uz kredit s kamatom od samo 1,99 odsto. Ta ponuda predstavlja nastavak dugoročne saradnje dveju komapnija. Kredi agrikol je spremna da aktivno učestvuje u razvoju privrede, a proizvođač da subvencioniše kamatu.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Branko Maričić kaže da i proizvođači i bankari imaju pravo da tržištu daju ponudu kakvu žele, doklegod je to u okvirima zakona. Ukoliko žele da pospeše prodaju, uobičajeno je da uslovi kupovine budu povoljniji, a povoljan kredit to svakako jeste. U jednom od salona autombila „dačija“ kažu da se akcijske ponude ne razlikuju mnogo od redovnih. Najjeftinija „dačija sandero“ je 7.000 evra. Beskamtni deo tokom sajamskih popusta je 5.000 evra, a uobičajeno je 3.000. Ostalo plaća budući vlasnik. Hoće li kupac to rešiti kreditom ili na drugi način, nije stvar salona koji vozila nude.

Izvor: Dnevnik.rs / Netauto.rs + AUTOBLOG

 

 

Galerija slika

Članci iz iste kategorije