Filip Vava Atanacković – Nada evropskih auto trka, as koji juri ka peharima i vrhunskom obrazovanju

9. април, 2022. #

Minulog vikenda bili smo u Imoli, u San Marinu, na posebno poznatoj stazi Enco i Dino Ferari, pravom hramu brzine i nadmetanja velikih zvezda auto sporta. Pratili smo trke u nekoliko serija ekstremno moćnih mašina uz učestvovanje nekoliko stotina vozača. Videli smo istinske zvezde auto sporta ali i svetske šampione motociklizma, Valentina Rosija i Danija Pedrosu, koji su se u Imoli predstavili za volanima „audija“ i „lamborginija“, kao i veliki broj šampiona iz uglednih serija, raznih formule i kružnih trka.
Medju tim velikanima sporta, bilo je neobično puno najmladjih majstora volana, vozača koji su tek nedavno, ili čak po prvi put, osetili izuzetno uzbudjenje koje samo auto i moto sport može da pruži. Na kraju prepunog „boksa“, zapravo sportskog parkinga velikih timova, medju šatorima, kamionima i tendama, imali smo priliku da prvi put vidimo vozača koji ima 20 godina i zove se FILIP VAVA ATANACKOVIĆ…..Evo našeg razgovora.

Rodjen si u Temišvaru….daj mi tačan datum rodjenja, tvoju visinu i sadašnju težinu.

Da, rodjen sam 14. novembra 2001. godine u Rumuniji, moj otac je iz Temišvara, rumunsko-ruskog perekla , dok je moja majka iz Beograda. Visok sam 176 cm i težim oko 70 kg, idealno za moju strast, motorsport.

Kako je teklo tvoje obrazovanje?

Moje školovanje je počelo u Bukureštu još u predškolskom uzrastu kao učenik Medjunarodne američke škole u Bukureštu (American International School of Bucharest, AISB) a zatim smo se sa porodicom preselili u Nemačku, gde sam nastavio 2. razred osnovne škole u Medjunarodnoj školi u Dizeldorfu (International School of Dusseldorf, ISD). Naša sledeća porodična destinacija je bila Španija, Madrid, grad koji smatram trenutno najviše svojim domom, jer sam tamo proveo najveći deo svoga života. Pohadjao sam Američku školu u Madridu od 4. razreda do mature. Poslednje dve godine srednjoškolskog obrazovanja posvetio sam IB DP diplomi (International Baccalaureate Diploma Program), prestižnom i zahtevnom obrazovnom programu koji otvara vrata ka mnogim visoko rangiranim fakultetima širom sveta. Intezivno sam učio matematiku, fiziku, kao i informacionu tehnologiju ali i bussines and managment, kao i druge predmete koji su me pripremili za moj sledeći važni korak u životu, sa svim stečenim ključnim veštinama i znanjem: upis na fakultet.

Koje jezike govoriš?

Tečno govorim tri: engleski, španski i srpski, kao mali sam govorio ruski sa bakom i bio sam izložen rumunskom i nemačkom, poslednja tri razumem ali ne bih se usudio da ih stavim na listu… trebalo bi malo da vežbam!

Šta sada studiraš…u Oksfordu…i koliko će to trajati?

Student sam Oxford Brookes University u Engleskoj na katedri Motorsport inženjerstva u odseku za Motorsport tehnologiju, program BEng, koji traje 3 godine i nakon čega ću diplomirati. Trenutno završavam 2. godinu. Za mene su ova diploma i program veoma interesantni i izazovni, izučavam predmete kao što su materijali, termodinamika, analiza prenosa snage, CAD 3D dizajn, elektronika i drugo. Jedan od najvećih projekata do sada na kome sam radio je grupni projekat dizajniranja prednjeg dela automobila uključujući suspenzije, sistem upravljanja, šasija, itd. kao i optimizacija dizajna koja će ostati u skladu sa putnim i bezbednosnim regulacijama Velike Britanije.

Šta planiraš sa obrazovanjem u budućnosti?

Još uvek pravim planove gledajući u budućnost. Prvo bih voleo da se zaposlim u okviru studija kako bih stekao radno iskustvo, a takodje planiram master studije i to  dve:  jedan za električne automobile, inžinjerstvo održive i obnovljive energije a drugi master u oblasti business management-a. Okvirni plan, koji mogu da svojim radom kontrolišem, sam postavio, ne znam kuda će me život dalje voditi, vreme će reći!

Kada si odlučio da se baviš kartingom i šta si postigao….

Strast ka automobilima i trkanju bila je uvek u meni, od kad sam rodjen. Moguće je da se radi o genetici i krvnom nasledstvu po porodičnoj liniji koja dolazi od poznatog beogradskog šampiona Nebojše Bobana Atanackovića.

Moji roditelji su želeli da udovolje mojoj strasti, pa su me odveli na karting stazu AMC Kart u Bukureštu, imao sam 5-6 godina. Interesantno je da se sećam zapravo straha od brzine tih prvih nekoliko izlazaka na stazu! Kada smo se preselili u Nemačku, stalno sam tražio da me vode u karting centar Michael Schumacher u Kerpenu, gde nisam mogao da se zaustavim od vožnje krugova kartom, toliko sam uživao! Takodje, kada smo se preselili u Španiju, roditelji su morali da mi nadju mesto za vožnju iz zabave pa smo odmah otkrili Carlos Sainz Karting Center. Tamo je jedna devojka spazila moj talenat i vreme koje sam provodio na stazi. Predložila je da stupimo u vezu sa jednom karting školom.  Tako sam 2011. prvi put seo u pravi kart! Roditelji su mislili i nadali se da ću se zasititi vožnje i preći na neku drugu aktivnost… ali to se  nije desilo.

Uvek ću se sećati moje prve trke u Valenciji na karting stazi Albaida 2012. godine, gde sam naravno završio medju poslednjima. Tokom godine, uspeo sam da stignem do sredine, a malo kasnije moje ime je bilo već mnogo višlje na listi finalnih trka. Tako sam nastavio i izmedju 2013-2017 učestvovao sam  u Rotax šampionatu Španije, gde sam postizao pobede i podijume, prolazeći kroz kategorije Mini, Junior i Senior. Tokom 2016. i 2017. godine takodje sam se trkao i u Rotax šampionatu Portugalije, gde sam opet pobedjivao na trkama ali sam na žalost uz malu razliku u poenima završio dva puta na 2. mestu u šampionatu. Godine 2017. ukazala mi se jedinstvena prilika da učestvujem na trci Rotax Grand Finals u Portimao, Portugaliji, zajedno sa najboljim trkačima iz celog sveta. Na kvalifikacijama sam imao udes, što me je dovelo na poslednje, 72. mesto na listi! Tog  vikenda svaku kvalifikacionu trku sam počinjao poslednji i oborio rekord u broju preticanja, tako da sam stigao u Pre finale kao 11. na startu, i u toj trci sa najboljim trkačima sveta završio kao TREĆI. To je bio veliki uspeh i takodje važan momenat, jer sam tu sreo značajnu osobu, koja će me voditi dalje u svet kartinga, a to je bio Ash Orchard, šef tima KR-Sport, tim sa sedištem u Engleskoj koji učestvuje na evropskim i medjunarodnim šampionatima, takodje jedan od najboljih i najuspešnijih timova. Izmedju 2018. i 2021. godine trkao sam se sa KR-Sportom u mnogim medjunarodnim i evropskim trkama i šampionatima, uvek sam se borio na vrhu a postigao sam 4. mesto u Rotax Euro Trophy i 5. mesto u Iame Euro Series. Bilo je teško i intenzivno, oko 18 trka godišnje, ipak zabavan i odgovoran period moga života, pošto sam balansirao uspeh u školi i kartingu zajedno. Tada sam mnogo naučio i razvio puno novih veština, pronalazeći najbolju verziju samog sebe, kao trkač i kao ličnost. Onda je došla 2020. i dogodilo se nešto posebno i novo…

Kada si prešao na automobile ….jel’  2021. godine?

Pandemija korona virusa je harala svetom i Španijom 2020. godine. Tokom lockdown-a stupio sam u vezu sa Felix-om Porteirom, značajnom osoba iz motorsport sveta i puno znanja i poznanstava u oblasti motorsporta. Tako sam stigao da isprobam Formulu 4 prvi put u junu 2020. na stazi u Almeriji. Kasnije sam imao F4 test dan u Jerez-u sa Campos Racing i u Valensiji sa MP Motorsport.

Ipak, shvatio sam da Formula 4 nije put za mene iz više razloga, kao prvo veoma uzan put mogućnosti napredovanja a takodje i finansijski teret  koji je nemoguće bilo prevazići. To me je dovelo do alternative: GT trke. Felix me je povezao sa vlasnikom i šefom ekipe NM Racing, Nil Montserrat i prvi put sam seo za volan Mercedes AMG GT4 u Barceloni. To je bio moj debi, prva trkačka godina u automobilu kao učesnik u šampionatu GT4 European Series 2021…. to me je dovelo do momenta gde sam sada.

U mojoj prvoj godini u GT4, trkao sam se na legendarnim F1 pistama kao što su Monza, Spa-Francorcham i Nirburgring, kao i Pol Ricard, Zandvort i Barcelona. Bila je to izazovna godina sa oko 40 GT4 automobila na stazi u svakoj trci. To je bila moja prva godina i znao sam da moram lavovski da se borim u takvoj žestokoj konkurenciji. U Zandvoort-u i Spa, uspeo sam da se kvalifikujem u prvih 15 na startu, što je za taj moment biło fantastično dostignuće za mene, a imajući u vidu da nisam imao dovoljno dana za testiranje a našao sam se medju najboljim vozačima GT4 u Evropi. Uvek sam davao sve od sebe u trkama, i odlučno sam se borio da stignem što bliže vodećima u trci, završavao sam u prvih 20 ili bolje. Učio sam i nalazio tokom trke gde je najbolje preteći i kako odbraniti poziciju a moja strategija je uvek bila dobiti što brže i više na pozicijama. Godina 2021. bila je godina uspona i uspeha gde sam ovladao Mercedes AMG GT4 automobilom, naučio da se borim u GT trkama, a što je bitno drugačije od kartinga.

Šta je najteže u tvojoj sadašnjoj klasi GT4…video sam volan, video kvačilo za početak, pedalu za kočenje i gas…

Više je teških aspekata vezano za evropske trke GT4, ali najkomplikovanije je svakako samo trkanje. Učešće je veliko, najmanje 38 automobila na stazi, a stiže čak i do 50 a skoro svaki vozač je brz i utreniran. Margine su skoro nevidljive, svaka greška ma kolika bila, skupo se plaća. Za trkački vikend  u GT4 European Series, treba da budeš u svom najboljem izdanju, i moraš da budeš spreman da voziš bez greške ali i čak sa tim, možeš se naći tek na sredini liste učesnika. Da budeš na samom vrhu, to je druga priča. Iskustvo, sroditi se sa autom, biti agresivan ali pametan, ostati trezven i sabran: to je razlika izmedju dobrog i fantastičnog vozača i činiti to svakog vikenda kao i u svakom momentu provedenom za volanom, to je najteže u GT4.

U trci su mnoge stvari važne….testovi, kvalifikacije, zamena sa kolegom iz tima, način kočenja, zagrevanje guma, obilaženja i čuvanje od udaranja od strane rivala, radio komunikacija sa timom u toku trke…

Upravo tako, svaki momenat je važan u trkačkom vikendu. Testiranje je od presudjujućeg značaja i to je kada treba najviše vremena provesti u autu. Tokom testiranja, inženjeri skupljaju i analiziraju podatke, i time kao vozač dobijaš pravu sliku o autu, razumeš i učiš, jer uvek ima nešto da se nauči. Kvalifikacije su nesumnjivo drugi presudni momenat, sa koje pozicije startuješ odredjuje da li ćeš se boriti u vrhu ili sa daljih redova, što već donosi mnogo rizika u borbi za pozicije. Veoma je važna komunikacija sa inženjerom tokom trke, jer kao vožač dobijaš podatke o dešavanjima na stazi što utiče na donošenje pravilnih odluka i strategija tokom trke. Upravljanje gumama je takodje značajan faktor jer treba da traju, a sa mekim Pirelli gumama to može biti zahtevno i teško pogotovu ako si u borbi sa drugim vozačima za poziciju. Takodje, momenat a gde možeš da dobiješ ili izgubiš je zamena vozača. To se vežba tokom testiranja i ako si dovoljno brz, znači da možeš ranije napustiti pitlane i na taj način dobiti na pozicijama. Na kraju, znati kako da braniš poziciju i kako da napadneš je najvažniji momenat i to daje značaj i uspeh u trci. Kao vozač moraš da imaš istančan osećaj agresivne ili pasivne vožnje i da odbrana povlači liniju izmedju dobrog i odličnog. Znati gde i kako preteći čini ogromnu razliku a to se isto odnosi i na odbranu pozicije. To je važna veština koja mora da se nauči ali najviše se oseća, veština na kojoj se stalno usavršavaš jer svaka situacija je drugačija, i kao vozač moraš da se prilagodjavaš a najvažnije je ići sa ciljem “pretičem ovaj auto, a onda i sledeći i naredni”.

Odlično izgledaš i verujem da pažnju posvećuješ fizičkom treniranju a i ishrani.

Vežbam i posvećen sam zdravoj i balansiranoj ishrani. Držim se u fizičkoj formi, trčim da održim fizičku izdržljivost i snagu, radim aa rukama, ramenina i abdomenu. Na jelovniku obično imam piletinu, ćuretinu ili morske plodove zbog proteina i jedem pastu i voće za održavanje karbohidrata. Ponekad se provuče nezdravi obrok kao hamburger, pizza ili kolač ali u kontrolisanim i malim količinama. U svemu pa i u hrani, važno je naći pravu i razumnu meru.

Bio je to kompletan razgovor sa FILIPOM VAVOM ATANACKOVIĆEM….deo je obavljen u Imoli, 3.aprila 2022.  a integralni tekst je pripremljen ove subote, 9.aprila 2022.

Beograd, 9.april 2022. urednik i vlasnik  sajta „Mojsvetbrzine.rs“ – Djordje Djenić (rodjen 1949.)

Galerija slika

Članci iz iste kategorije