Svetska premijera potpuno nove Toyote bZ4X

29. октобар, 2021. #

 

 

 

 

  • Toyotino prvo namenski dizajnirano baterijsko električno vozilo (BEV)
  • Prvi model u Toyotinom novom podbrendu bZ – beyond Zero
  • Udoban, prostran i autentičan SUV vrhunskih mogućnosti dostupan s novim sistemom pogona na sva četiri točka
  • Izuzetan kvalitet i izdržljivost baterije zasnovani su na četvrt veka iskustva Toyotinog inženjeringa električnih vozila
  • Evropska premijera održaće se 2. decembra, nakon čega sledi početak onlajn rezervacija za kupce

 

 

 

 

 

 

Toyota danas predstavlja svetsku premijeru potpuno novog automobila bZ4X, prvog modela u novoj seriji bZ – beyond Zero (Preko nulte granice) – iz klase baterijskih električnih vozila (BEV).

 

U dizajnu i tehnologiji veran svom konceptnom prethodniku, otkrivenom ranije ove godine, bZ4X spreman je za proizvodnju, kao prvi model koji je Toyota u potpunosti razvila kao BEV. To je takođe prvi automobil koji je napravljen na novoj namenskoj BEV platformi kompanije. Zasnovana na e-TNGA filozofiji, platformu su zajednički razvili Subaru i Toyota. Uključujući baterijsku jedinicu kao sastavni deo šasije, ispod poda vozila, dobijene su ključne prednosti niskog težišta, odličnog rasporeda mase napred-nazad i velike krutosti karoserije neophodne za odličnu bezbednost, vožnju i upravljanje.

 

Model bZ4X je prostran, udoban SUV, dostupan s novim sistemom pogona na sva četiri točka koji, u svojoj klasi, pruža najbolje karakteristike upravljivosti na terenu, kao i performansi s odvojenim elektromotorima za svaku osovinu. Čist, elegantan i moćan dizajn eksterijera odražava njegove napredne BEV kvalitete i SUV status, a donosi nov prednji izgled u formi „čekića“, koji definiše brend, odražavajući snažan stav automobila.

 

Dugo međuosovinsko rastojanje obezbeđuje prostor za odličan smeštaj u prozračnoj i otvorenoj kabini sa pet sedišta, kao i veliku nosivost.

 

Toyota je koristila skoro 25 godina iskustva u tehnologiji električnih vozila sa  baterijama, kako bi osigurala vodeći svetski kvalitet, izdržljivost i pouzdanost litijum-jonske jedinice koja pokreće bZ4X. Čak i posle 10 godina vožnje očekuje se da će baterija i dalje raditi sa 90% svojih originalnih performansi*.

(*Ciljna vrednost tokom razvoja. Pretpostavljeni period korišćenja i kilometraža je period od 10 godina, ili 240.000 pređenih kilometara, šta prvo nastupi.)

S potpuno napunjenom baterijom očekivani domet je više od 450 km (u zavisnosti od verzije, a tačni podaci biće naknadno potvrđeni). Model bZ4X će takođe ponuditi napredna tehnološka rešenja, uključujući krov sa solarnim panelom za pomoć pri punjenju baterije tokom vožnje ili za vreme dok je vozilo parkirano, kao i treću generaciju Toyota Safety Sense s novim i poboljšanim sistemima aktivne bezbednosti i pomoći vozaču.

 

Novi bZ4X će imati svoju evropsku premijeru 2. decembra, neposredno pre otvaranja posebne usluge onlajn rezervacija za kupce koji žele da među prvima dobiju ovaj model.

 

 

Promocija Toyotine nove BEV namenske platforme

 

Toyota bZ4X je prvi automobil koji je napravljen na novoj Toyotinoj BEV, namenski konstruisanoj platformi zasnovanoj na e-TNGA filozofiji.

 

Ova potpuno nova platforma ima različite mogućnosti primene za potencijalne buduće modele bZ, i konstruisana je za proizvodnju u velikim serijama. Najvažnija prednost jeste da se tanka baterijska jedinica nalazi potpuno ispod poda vozila i čini deo šasije, omogućavajući nisko težište, idealan raspored težine napred-nazad i veliku čvrstinu karoserije. Svi ovi kvaliteti zajedno omogućavaju modelu bZ4X snažne i dinamične performanse sa brzim odzivom, a, zahvaljujući dugom međuosovinskom rastojanju, i odličan unutrašnji prostor.

 

 

Dizajn – spoljašnjost

 

Toyota je za bZ4X osmislila elegantan i robustan dizajn koji je podjednako prikladan za savremeni urbani život i selo, spajajući napredni izgled BEV-a s originalnim kvalitetima SUV-a. Izgled prednjeg dela je pametan i bez nepotrebnog ukrašavanja. Karakteriše ga nova forma „čekića“ koji definiše brend, s prepoznatljivim tankim svetlima i naglaskom na prednjim uglovima koji nagoveštavaju snažan stav automobila.

 

Sa strane, silueta je elegantna, s malom ukupnom visinom, vitkim prednjim stubovima i niskom linijom osovina, čime je naglašeno spušteno težište omogućeno novom platformom. Lajsne oko lukova točkova, veliki naplaci (prečnika do 20 inča) gurnuti do samih uglova karoserije i naglašeni pragovi izražavaju autentičan SUV karakter ovog automobila. Sa zadnje strane, fokus dizajna ponovo je na isticanju uglova, s karakterističnim zadnjim svetlima koja se spajaju čitavom širinom vozila.

 

U poređenju sa Toyotom RAV4, spoljne dimenzije ilustruju prednosti dizajna svojstvene e-TNGA platformi. Na primer, bZ4X ima ukupnu visinu koja je niža za 85 mm, kraće prepuste, ali i međuosovinsko rastojanje koje je 160 mm duže nego kod modela RAV4. Visina haube je takođe smanjena za 50 mm. Ukupna agilnost se ogleda i u podatku o radijusu okretanja od 5,7 m, što je najbolji rezultat u klasi.

 

Dizajn uključuje aerodinamičke elemente koji doprinose izdašnom dometu vožnje, uključujući otvore postavljene duboko u uglovima prednjeg branika kako bi se stvorile glatke vazdušne površine, kompletnu oblogu podvozja, razdvojeni krovni spojler i zadnji spojler s pačjim repom, kao i zadnji difuzor i precizno postavljeno zadnje staklo. Tanka donja rešetka ima zatvarač koji se prilagođava da kanališe protok vazduha za hlađenje do baterije i pomaže u smanjenju otpora vazduhu.

 

Dizajn – unutrašnjost

 

Unutrašnjost je u skladu s temom „lagom“ – to je švedska reč koja opisuje nešto što je „baš kako treba“. Ovde se to ogleda u udobnosti i prostranosti koji kabini daju okruženje kao u dnevnoj sobi, praćeno osećajem koji je poboljšan upotrebom mekih, protkanih ukrasnih tekstura, detalja sa satenskom završnom obradom i opcijom panoramskog krova.

 

Instrument tabla je uska i nisko postavljena, što doprinosi osećaju otvorenosti i pruža vozaču bolju preglednost. Princip „ruke na upravljaču, oči na putu“ podržan je kokpitom usredsređenim na čoveka, budući da se TFT displej dijagonale 7 inča s instrumentima i informacionim ekranom nalazi direktno u prednjoj liniji očiju vozača, iznad upravljača, tako da se podaci mogu posmatrati uz minimalno pokretanje očiju.

 

Dugo međuosovinsko rastojanje, najveće u klasi, pruža obilje prostora za noge svim putnicima, uz rastojanje od jednog metra između tačke bokova putnika na prednjem i zadnjem sedištu. Tu je i izdašan prostor za stvari, sa podesivim podom prtljažnika – sa uzdignutim i postavljenim zadnjim sedištima dostupno je do 452 l.

 

 

Performanse

 

Varijanta bZ4X s pogonom na prednje točkove pokreće elektromotor od 150 kW koji se odlikuje odličnim odzivom. Proizvodi 204 KS i 265 Nm obrtnog momenta, omogućavajući ubrzanje 0-100 km/h za 8,4 sekunde i maksimalnu brzinu od 160 km/h. Verzija s pogonom na sva četiri točka (više detalja u nastavku) ima maksimalnu snagu od 217,5 KS, sa 336 Nm obrtnog momenta; maksimalna brzina je ista, dok je ubrzanje do 100 km/h smanjeno na 7,7 sekundi. Sve ove brojke o performansama ostaju okvirne pre homologacije.

 

Sistem nudi opciju „vožnje s jednom pedalom“ s pojačanjem u regeneraciji energije prilikom kočenja, što omogućava vozaču da ubrza i uspori vozilo koristeći samo papučicu gasa.

 

 

Domet u vožnji i tehnologija baterija

 

Domet vožnje je od ključnog značaja za kupce električnih vozila i zato je Toyota iskoristila skoro 25 godina svog iskustva u razvoju baterija velikog kapaciteta, što je omogućilo da bZ4X ponudi ne samo bezbrižnost u smislu udaljenosti koju može da pređe, već i uverenje da se ta sposobnost može održavati iz godine u godinu. U skladu s razvojnim ciljevima za bateriju, može se očekivati neznatno smanjenje performansi baterije od samo oko 10% – za 10 godina vožnje, ili 240.000 kilometara, u zavisnosti šta prvo nastupi.

 

Litijum-jonska baterija visoke gustine ima kapacitet od 71,4 kWh, i očekuje se da će obezbediti domet vožnje od preko 450 km (u skladu sa WLTP standardom). Brojke zavise od verzije vozila i ostaju privremene u ovoj fazi, do konačne homologacije.

 

Zahvaljujući efikasnom i proverenom sistemu grejanja, koji uključuje toplotnu pumpu, pouzdanost se održava i na temperaturama ispod nule, uz minimalno smanjenje dometa u poređenju sa konkurentskim modelima. Takođe, baterija se može brzo puniti bez ugrožavanja bezbednosti ili radnog veka: 80% punjenja se može dostići za oko 30 minuta sistemom za brzo punjenje od 150 kW (CCS2). Od četvrtog kvartala 2022. godine biće dostupan i novi trofazni punjač od 11 kW.

 

Ključ kvaliteta i izdržljivost baterije je višestruko praćenje napona, struje i temperature od nivoa pojedinačnih ćelija. Ako se otkrije bilo kakvo neočekivano stvaranje toplote, kontrole se automatski aktiviraju. Protivmere su postavljene tako da bi se ublažilo bilo kakvo oštećenje materijala, a preduzete su i mere zaštite u procesu proizvodnje kako bi se sprečio ulazak neželjenih materija u bateriju. Ovo je prva Toyotina baterija hlađena vodom.

 

 

Pogon na svim točkovima

 

Toyota je na projektovanju novog BEV sistema pogona na sva četiri točka radila sa svojim razvojnim partnerom Subaruom, oslanjajući se na veliko AWD nasleđe obe kompanije. To pruža dodatnu sigurnost prilikom vožnje u teškim uslovima, i daje bZ4X svojstvenu, vodeću SUV sposobnost u klasi za vožnju van puta.

 

Verzija AWD ima odvojene motore od 80 kW koji pokreću prednju i zadnju osovinu. XMODE sa svojim različitim režimima vožnje se takođe može izabrati tako da odgovara uslovima s podešavanjima za sneg/blato, dubok sneg i blato (ispod 20 km/h), ili Grip Control za vožnju u teškim uslovima van puta (ispod 10 km/h).

 

 

Sistem elektronskog upravljanja Steer-by-wire

 

Model bZ4X će biti prva serijska Toyota koja će ponuditi sistem upravljanja “žicom” – One Motion Grip – koji će naknadno biti predstavljen u Evropi. Bez mehaničke veze između upravljača i prednjih točkova, ovaj elektronski sistem precizno prilagođava ugao pneumatika prema nameri vozača, omogućavajući i više prostora za noge, uz olakšan izbor položaja u vožnji i lakši ulazak i izlazak. Tradicionalni upravljač zamenjen je One Motion Grip-kontrolom, pružajući preciznije i lakše upravljanje, bez potrebe za previše okretanja rukom. Potpuno zaključavanje se može postići okretanjem za samo 150 stepeni.

 

Bez fizičke veze u sistemu, nepotrebne vibracije točkova su blokirane, ali vozač i dalje oseća korisne povratne informacije s podloge, odnosno površine puta. Osećaj prilikom upravljanja poboljšan je nezavisnom kontrolom snage, a karakteristike rada se mogu menjati u skladu sa izabranim režimom vožnje.

 

 

Solarni krov

 

Domet vožnje modela bZ4X može se maksimalno povećati korišćenjem opcionog krova sa solarnim panelom. Krov zadržava sunčevu energiju s nultim emisijama i nultim troškovima za proizvodnju električne energije i obezbeđuje punjenje pogonske baterije automobila. Može se koristiti kada je motor u automobilu uključen ili isključen, a Toyota je izračunala da se tako može dobiti dovoljno snage za 1.800 km vožnje u toku godine.

 

 

Nova generacija sistema Toyota Safety Sense

 

Novi bZ4X će imati sve prednosti koje pruža treća generacija sistema Toyota Safety Sense, s novim i poboljšanim funkcijama za pružanje zaštite od još više opasnosti i uobičajenih rizika od nezgoda. Ujedno, može da funkcioniše i kao partner vozaču u ostvarivanju krajnjeg cilja društva mobilnosti – „nula smrtnih slučajeva i povreda u saobraćajnim nesrećama“.

 

Proširenjem opsega detekcije radara koji funkcioniše na milimetarskim talasima i s monokularnom kamerom, performanse svih funkcija su poboljšane. Nove karakteristike će uključiti proširenje mogućnosti sistema za upozorenje pre sudara kako bi se prepoznala vozila koja nailaze ili seku pravac kretanja, zatim ograničavanje ubrzanja pri malim brzinama i pomoć pri naglom zaustavljanju u opasnosti.

 

Pored toga, biće dostupan novi multimedijalni sistem sa bežičnim (OTA) ažuriranjem softvera.

 

 

Predstavljanje Toyote Beyond Zero

 

Model bZ4X je prvi automobil u Toyotinom novom bZ podbrendu – naziv koji označava filozofiju „beyond Zero“ (“Preko nulte granice”), što naglašava predvodničku ulogu u zaštiti životne sredine koju je kompanija stekla kao pionir elektrifikovane mobilnosti još sa svojim originalnim Priusom, prvim hibridnim električnim automobilom na svetu, koji se pojavio 1997. godine.

 

Uvođenje bZ4X ojačava Toyotin sveobuhvatan tehnološki pristup koji doprinosi ispunjavanju različitih zahteva mobilnosti i nudeći kupcima kompletnu ponudu elektrifikovanih vozila, uključujući HEV, PHEV, BEV i FCEV. Toyota želi da svojim proizvodima koji su laki za upotrebu i koji su privlačni kupcima, smanji emisiju CO2, a sve ove tehnologije će zajedno pomoći da se dostigne cilj ugljenične neutralnosti.

 

Nulta emisija samo je deo Toyotinih ambicija – kao što jasno ukazuje reč „beyond” („preko”) u oznaci bZ. Cilj je posvećenost u pružanju sve bolje mobilnosti za sve, s proizvodima i uslugama koji povećavaju zadovoljstvo vožnje čineći sve učesnike u saobraćaju bezbednim, uz pružanje pomoći u izgradnji boljih društava širom sveta.

 

Toyota bZ4X je vozilo u potpunosti usredsređeno na potrebe čoveka, konstruisano da pomogne kupcima da na BEV vozilo pređu bez kompromisa ili neprijatnosti, iskoriste sve mogućnosti dizajna, performansi i osete iskustvo vlasnika automobila karakterističnog za čisto električna vozila – prevazilazeći očekivanja kupca.

Galerija slika

Članci iz iste kategorije