Žene reli suvozači -Fantastične a nepravedno zapostavljene heroine

7. март, 2020. #

U automobilskom reliju uloga suvozača je posebno važna i neobično se cene kopiloti koji imaju uspešnu karijeru. Tačno je da volanom upravlja vozač, ali, informacije koje stižu sa sedišta pokraj pilota, zatim podrška i psihološka potpora, baš neobično mnogo utiču na krajnji rezultat, pravu brzinu i bezbednost…

Svetsku slavu su stekli suvozači Danijel Elena ( Sebastijen Loeb ), Žilijen Ingrasia ( Sebastien Ožie ), Martin Jerveoja ( Ot Tanak ), Mika Antila ( Jari Mati Latvala ), Nikolas Gilsoul ( Tieri Nojvil ), a posebno Nicky Grist, dugogodišnji suvozač neustrašivog reli prvaka sveta i „kreš-majstora“, Kolina Mek Rea.

Naravno reč je o suvozačima muškarcima, medjutim u ulozi prvog pomoćnika često su se vidjale i žene, hrabre i veoma vešte pripadnice nežnijeg pola, koje su već odavno dokazale da se uz maksimalnu posvećenost, sjajnu fizičku i psihološku pripremu, od njih mogu očekivati vrhunskii dometi…izvanredne asistencije i sve ono što može i treba da krasi „drugog“ člana jedne reli posade.

Ako malo bolje proučimu istoriju relija videćemo da su uvažene dame imale nemerljivo bitnu rolu u toj reli priči koja i dan danas traje. Teško je zabeležiti sva imena i sve relije na kojim su se predstavile „nežne devojke, drugarice i supruge“, a ovom prilikom vas podsećamo na samo tri imena reli suvozačica o kojima se danas retko piše i govori..

Svakako, polazimo od suvozačice baš velike i sigurno neponovljive Francuskinje Mišel Muton ( reli vice šampionke sveta koja je čak 162 puta pobedila kompletnu mušku elitu na brdsko brzinskim ispitima i koja je četiri puta trijumfovala u generalnom plasmanu reli šampionata sveta ), a to je Italijanka Fabricia Pons, koja je sa svojom prijateljicom Mišel Muton podelila sve ogromne i neprevazidjene uspehe. Gospodja Pons, je u svojoj karijeri proživela nešto zaista posebno, doživela je ogromne brzine, izletanja i prevrtanja, teže havarije i povrede, sve ono što je sastavni deo relija. Postala je istinska zvezda a bila je gost stotine tv emisija, sportskih priredbi i ko zna koliko medija. Ipak, danas mlada generacija nije nikada čula za ime Fabricia Pons. U zlatnom periodu svoje karijere Mišel Muton i Fabricia Pons nisu bile omiljene kod muške konkurencije – naprotiv.

Na reliju San Remo 1981., Finac Ari Vatanen ( te godine šampion sveta ) je uoči relija rekao : “ Nikada me ni jedna jedina žena neće pobediti na reliju“….Nažalost po njega, Ari Vatanen je doživeo pravu blamažu. Na tom reliju je  posle preko 700 km i 61. specijalnog ispita pobedila baš Mišel Muton ( „audi kvatro“ ). Vatanen ( „ford eskort RS“ ) je zauzeo tek sedmo mesto sa „malim zaostatkom“ od 17.45 minuta…

Naredno ime je vezano za Austriju. Negde 1994. godine počele je reli karijera Ilke Minor. Njena karijera je takodje trofejna a Ilka Minor je imala sreću da bude suvozačica baš poznatih i brzih majstora relija. Možda je najbolji medju njima Austrijanac Manfred Štol, čovek iza koga su baš velika reli takmičenja, počevši od nacionalnih i evropskih pa sve do svetskih reli skupova. Posada Manfred Štol i Ilka Minor je na WRC priredbama osvojila šest podijuma. Bili su dva puta na drugom mestu ( 2005. na reliju Kipar, iza Sebastiena Loeba i 2006. na reliju Meksiko, opet iza Sebastiena Loeba ) i četiri puta treći u generalnom plasmanu.
Ilka Minor je bila pored mnogih reli pilota, u kokpitu snažnih automobila, a ponosi se da je na WRC-u asistirala Heningu Solbergu i Evgeniju Novikovu. Godine 2017. je sa Čehom Martinom Prokopom završila Dakar reli, u Južnoj Americi.

Najzad, na kraju ove priče o reliju, evo i nekoliko reči o ženi za koju kod nas verujemo niko ( sem zaljubljenika u reli ) nije čuo. To je 47. godišnja Ana Adreuči, deset puta reli šampionka Italije, i supruga sjajnog reli asa 11 puta reli prvaka Italije, majstora Toskane, Paola Andreučija.
Njih dvoje su tokom uzbudljive karijere doživeli sve i svašta a pre dve godine su prilikom jednog testu pneumatika imali tešku havariju. Prebačeni su u bolnicu, Ana je polomila karlicu a na svom instagramu  je uputila poruku iz San Rema : „Sada smo dobro, nastavite da navijate za nas“.
Propustila je sledeći reli jer se oporavljala od povrede …Jednom prilikom je novinarima kazala : “ U toku brzinskog ispita morate biti sto posto koncentrisani, Paolo mi potpuno veruje a ja nastojim da besprekorno  čitam zapisane krivine, pa čak i da vodim računa o intonaciji, uzor su mi Patricia Pons i Mišel Muton „…

Ovo je bio naš baš mali doprinos, insert iz istorije relija, istrgnut od zaborava i posvećen briljantnim damama – reli heroinama.

tekst : Djordje Djenić – novinar ( reli suvozač Vladimira Djenića na više nacionalnih relija kao i relija šampionata Evrope, i član posade V. Djenić – Dj.Djenić, koja je na 4. DELTA TLX Rally 1977., šampionata Jugoslavije, osvojila drugo mesto u nacionalnoj klasi do 750 kubika, za ASK Akademac iz Beograda ).

 

 

Galerija slika

Članci iz iste kategorije