Napustio nas je NIKI LAUDA

21. мај, 2019. #

Legenda Formule 1 Niki Lauda preminuo je u 71. godini, saopštila je porodica trostrukog svetskog prvaka.

„Sa dubokom tugom objavljujemo da je naš voljeni Niki preminuo mirno u krugu porodice u ponedeljak. Njegova jedinstvena ostvarenja kao sportiste i biznismena će ostati nezaboravna kao i njegova žeđ za akcijom njegova direktnost i hrabrost. On je uzor za sve nas, bio je dobar i brižan suprug, otac i deka i nedostajaće nam“, poručila je porodica u saopštenju koje su objavili mediji u Austriji.

Lauda je titule prvaka sveta osvajao 1975, 1977. i 1984. godine vozeći za Ferari i Meklaren. Ostaće upamćen i po teškoj nesreći koju je imao 1976. godine tokom trke za Veliku nagradu Nemačke u Nirnburgringu, kada je preživeo brojne opekotine na licu i rukama, a srtadala su mu i pluća. Ipak, vratio se na stazu samo mesec i po dana kasnije i nastavio sa briljantnim vožnjama.

Od 2012. bio je na mestu neizvršnog direktora u Mercedesu i jedan je od zaslužnih za to što je petostruki prvak sveta Luis Hamilton došao baš u tu ekipu.

Ljudi su decenijama imali običaj da nečije vozačko umeće u polušali opisuju rečima „voziš kao Fanđo“. Otkako je u „najbrži cirkus“ stigao legendarni Austrijanac, vešti vozači sa naših puteva počeli su da dobijaju nadimak – Lauda.

Lauda je rođen je 1949. godine u Beču, u imućnoj porodici. Njegov deda i otac bili su uspešni bečki biznismeni. Međutim, Niki je postao vozač trka, iako porodica nije odobravala taj njegov čin. Nikada mu novčano nisu pomogli, kako bi to mnogi očekivali..

Nakon što je prošao periode vožnje u kategorijama Mini i Formuli Vee, Lauda je vrlo brzo počeo da vozi privatni Porsche i Chevron sportske automobile. U periodu zastoja u karijeri, čak je podigao i kredit u banci, uplatio polisu životnog osiguranja, pa je 1971. godine počeo voziti za tim March, koji se u to doba takmičio u Formuli 2.

Ubrzo je promovisan u F1 tim, pa 1972. godine vozio za March i u Formuli 1 i Formuli 2. Iako su F2 bolidi bili dobri, sezona 1972. u Formuli 1 za March je bila poražavajuća. Lauda je u očaju i zbog velikog duga razmišljao i o najgorem, ali je na kraju uzeo još jedan kredit od banke i 1973. godine pristupio BRM-u.

Međutim, tim kome se pridružio bio je u padu pa je na predlog svog kolege iz tima, Kleja Regaconija, prešao u ekipu Ferrari za takmičarsku sezonu 1974. Vlasnik Enzo Ferari pitao je Regaconija o Laudi i nakon što je čuo samo pohvale na račun austrijskog vozača, ugovor je potpisan a Niki Lauda je dobio dovoljan iznos za ugovor da reši svoje novčane probleme.

Prva Nikijeva karijera trajala je od 1971. do 1979. godine kada je osvojio dva šampionata (1975. i 1977.) za Ferrari. Taj period je obeležila i katastrofalna nesreća koju je doživeo 1976. godine u Nirburgringu u Nemačkoj kada je zamalo izgubio život.

Laudin bolid, Ferari 312B2, izleteo je sa staze u drugom krugu trke, odbio se nazad i okrenuo nekoliko puta oko svoje ose. Vozač Bret Lunger zakucao se u Laudin Ferari nakon čega se bolid zapalio. Šampion Formule 1 bio je zarobljen u zapaljenom bolidu neko vreme, dok ostali vozači nisu uspeli da ga izvuku iz plamena.

U bolnicu je stigao sa opekotinama lica i zglobova, sa više polomljenih kostiju i oštećenim plućima od udisanja toksičnih gasova . Iako su mnogi mislili da neće preživeti, samo šest nedelja kasnije, sa šavovima na glavi, Niki Lauda vratio se „u igru“, stigavši četvrti na cilj u trci za Veliku nagradu Italije. Jedinstvena snaga volje vratila ga je u život i u Formulu 1 a na licu i telu ostali su mu trajni ožiljci od nesreće.

Niki je 1977. osvojio po drugi – i poslednji put – svetski šampionat u dresu italijanskog tima. Potom je obavestio Enca da napušta Ferrari. Van sebe od besa, vlasnik je nazvao Laudu izdajicom jer je prešao u Brebem, tim Bernija Eklestona. Samo dve godine kasnije Lauda napušta Formulu 1 jer mu je, kako je tada izjavio, „dojadilo da se stalno vozi u krug“.

Druga Laudina karijera u Formuli 1 trajala je od 1981. do 1985. godine, a 1984. se još jednom upisao kao veliki majstor osvojivši Svetski šampionat za McLaren i postavši mentor tada mladom Alenu Prostu.

U obe svoje karijere Lauda je kombinovao čistu brzinu i ogromnu odlučnost sa proračunatim pristupom. Uvek je bio brz, ali umeo je da ublaži sirovu brzinu, uz jedinstveno poznavanje F1 inženjerstva i nepristrasan pristup vožnji – vozio je samo onoliko brzo koliko je bilo potrebno za pobedu.

Bio je nadaren pažljivim i konzistentnim načinom vožnje, tako da je bio poznat po tome da vozi na nivou koji je dovoljan da obezbedi potreban rezultat i retko se upuštao u rizike koje je smatrao nerealnim. Tome treba dodati i činjenicu da je Lauda bio jedan od prvih vozača koji je postao prototip modernog vozača F1.

Laudin život je neverovatna priča prepuna uspona i padova, kao i nesreća iz kojih je izlazio kao pobednik. Nakon što je pretrpeo udes na Nirburgringu, dva puta su mu presađivani bubrezi. Prvi bubreg donirao mu je rođeni brat, a pošto mu je organizam odbacio taj bubreg, drugi mu je donirala 30 godina mlađa supruga, stjuardesa Birgit Vecinger koja mu je rodila blizance Maksa i Miju.Niki Lauda se nakon okončanja vozačke karijere povremeno uključivao u Formulu 1 kao menadžer i konsultant pojedinih timova, a pokrenuo je i avio biznis. Vodio je miran i povučen život.
Samo da podsetimo, kada ga skoro niko nije znao…..vozio je FORMULU FAU , na UŠĆU, u BEOGRADU 1969. godine i osvojio drugo mesto….. a 1982. godine smo sa LAUDOM obavili intervju povodom gostovanja vozača formule 1 u Beogradu, u hotelu INTERKONTINENTAL ( na slikama )…Fotografiju je zabeležio reporter SLOBODAN JEVTOVIĆ „JEFTA“, član redakcije lista TEMPO.

Galerija slika

Članci iz iste kategorije