Reli 1000 milja klasik 2018. – Svet nekadašnje brzine ( Brescia i Sirmione )

20. мај, 2018. #

Italija je i ove godine na poseban način ispratila RELI HILJADU MILJA KLASIKO, repliku nekadašnje maratonske trke u kojoj su pre puno godina učestvovali najveći asovi volana iz cele Evrope. Tačnije rečeno bilo je to još jedno podsećanje na davna vremena i na legendarni reli na komej se sa početkom u 1927. godini vozilo kao danas na RELI ŠAMPIONATU SVETA.

Teško je zamisliti kako su nekada jurile sportske aždaje, ondašnji monstrumi sveta brzine, ali, kada je ovih dana pokraj MILIONSKE PUBLIKE !!!! na putu od BREŠE, do SIRMIONEA, MANTOVE, SAN MARINA, RIMA, SIENE i PARME , dakle duž cele „italijanske čizme“, projurilo  čak 450 učesnika sa fantastično restauriranim oldtajmerima koji danas imaju basnoslovnu vrednost i koji su sa svojim posadama stigli iz CELOG SVETA, dočarali smo u svojoj mašti vreme od pre 90 godina. Bili smo u SIRMIONEU ovih dana i širom otvorenih očiju, uz jake emocije i uzdahe, pratili dugački karavan koji je tačno 5 sati prolazio kroz mondenski SIRMIONE, mesto gde je na poznatoj ruti bila prva VREMENSKA KONTROLA.

A kako je sve počelo. Nekoliko entuzijasta iz BREŠE, članovi AUTO KLUBA iz tog grada na severu ITALIJE, u blizini velikog jezera GARDA, dugo su pripremali sve neophodno za RELI na tada prašnjavoj stazi od 1600 kilometara, odnosno na putu od HILJADU MILJA, od BREŠE do RIMA i nazad, do BREŠE. Na prvoj trci je učestvovalo 77 automobila a to je bilo vreme PRAVE EVOLUCIJE AUTOMOBILSKIH MOTORA. Iz dana u dan stizale su informacije o neverovatnim brzinama koje su razvijali pravi ondašnji bolidi. Da bi vam bilo jasnije podsetićemo da je već 1939. godine na BEOGRADSKOM GRAN PRIJU oko KALEMEGDANA, registrovana brzina od 200 km. na sat. RELI, 1000 MILJA je vrlo brzo postao najpoznatiji i najposećeniji na svetu a okupljao je EKS vozače, NUVOLARIJA, KARAČIOLU, ASKARIJA, TARUFIJA, STIRLING MOSA i druge. Prekinut je ZBOG RATA  a onda nastavljen 1947. godine i održavao se sve do 1957. godine. Tada, 1957. godine su na 1000 MILJA učestvovali najcenjeniji asovi, favoriti sa „ferarijima“ i „maseratijima“. Pobedio je Italijan PIERO TARUFI, sa „ferarijem 315 spider“, u vremenu 10 sati, 27 minuta i 47 sekundi, uz prosečnu brzinu od 152.632 km/h.

Kada su svi očekivali dolazak preostalih posada stigla je strašna vest. Negde pred ciljem, sa puta je pri velikoj brzini izleteo  Italijan ALFONSO DE PORTAGO i uleteo u publiku. Poginuli su i vozač i suvozač uz još 10 gledalaca, od kojih su 5. bili deca.

Prošlo je od tog crnog dana 20 godina a onda su zaljubljenici u stara vremena rešili da obnove RELI 1000 MILJA, ali, u potpuno izmenjenom obliku, kao revijalnu manifestaciju starih sportskih automobila sa po malo lagane vožnje na hronometar. Cilj novih organizatora je bio da što više publike vidi starog BUGATIJA, LANČU, ALFA ROMEA, BMW-a, AMILKARA, FIATA, FORDA, ASTON MARTINA i druge. Na novom reliju, koji se eto održava i dan danas, pravo učešća imaju samo vlasnici automobila proizvedenih do kraja 1957. godine i onih koji su učestvovali na nekoj od tadašnjih trka i relija

Istoričari su zapisali da je 1955. godine na 1000 MILJA postavljen REKORD. Ostvario ga je Englez, čuveni STIRLING MOS, sa suvozčem novinarom, DENISOM JENKINSONOM. Stazu od 1600 kilometara, prevalio je za 10 sati, 7 minuta i 48 sekundi, UZ PROSEČNU BRZINU OD 157,650 km/h.

Ovih dana je na ruti od BREŠE prema RIMU i u povratku do BREŠE bilo svečano. Bar u SIRMIONEU, gde smo se mi zaustavili, vreme je bilo izvanredno. Duž nekoliko kilometara glavne ulice u tom prelepom mestu, na jezerskom poluostrvu, na putu koji vodi do stare tvrdjave, publika je već od ranih sati zauzela mesta. Pored te glavne ulice, kojom su posade dolazile i odlazile,  nalaze se prekrasne vile sa vrtovima, restorani i hoteli a u vreme prolaska učesnika RELIJA 1000 MILJA, svi gosti, starosedeoci, mladi i stari, pridošlice iz celog sveta, izneli su stolice i sačinili prave VIP lože za što bolje posmatranje. Neko je bio u velikom parku pokraj jezera, u hladovini, a mnogi ispred restorana, za svečano postavljenim stolovima i  sa belim stolnjacima, uz obavezne flaše sa vinom i možete zamisliti kakvim pikanterijama italijanske gastronimije.
Prolazak karavana starih sportskih automobila je trajao PUNIH PET SATI a isto toliko i pozdravljanje učesnika, mahanjem zastavicama i uzvicima baš oduševljenih posmatrača.

Tako je okončan još jedan revijalni RELI 1000 MILJA. Pravu atmosferu je rečima malo teže dočarati. Ako Vam se priča o istoriji te manifestacije dopada, pripremite se za put do jezera GARDA, u nekoj od narednih godina, u mesecu MAJU. Od naših krajeva pa do regiona LOMBARDIJE ima oko 900 kilometara. Na kraju recimo i ovo. U obližnjoj BREŠI, gde svake godine počinje i završava RELI 1000 MILJA nalazi se  veliki MUZEJ tog takmičenja, sa originalnim eksponatima sportskih lepotana iz perioda prve polovine minulog veka.

Galerija slika

Članci iz iste kategorije