50. rodjendan „ford eskorta“ ( 1968 ) – Vozili su ga i relisti Beograda

5. фебруар, 2018. #

Nakon što su odlukom uprave Forda britanska i nemačka filjala ujedinjene pod imenom Ford Europe, sredinom 60-ih godina prošlog veka, krenuo je razvoj modela Ford Escort.

Na tržište je stigao kao zamena za model Anglia, ali je koristio brojne njegove mehaničke komponente pa su zlobnici prvi Ford Escort zvali zastarelim automobilom zapakovanim u novu i lepu karoseriju. Ipak, Ford Escort nije podbacio.

Razvijen je u Engleskoj, prvi primerci počeli su da se proizvode još 17. novembra 1967. godine, ali zvanična premijera i početak prodaje krenuli su 1968. godine pa se zbog toga ona uzima kao godina rođena prvog Escorta.

Prvi Ford Escort je u Engleskoj bio izuzetno uspešan. Na kontinentu nije bio tolika zvezda, ali se relativno uspešno borio s Opel Kadettom, mada je Nemac bio uspešniji po prodajnim brojkama. Standardni pogon pozadi i 4-stepeni ručni menjač su bili dobra kombinacija, ali fanovi su ga najviše voleli zbog prednjeg vešanja MacPherson, koji je nudio izuzetnu kontrolu pa zato ne čudi da su sportske varijante bile veoma uspešne na kružnim trkama, ali i relijima.

Ford Escort se inicijalno prodavao kao 2-vratna limuzina, a verzija sa četvoro vrata je stigla 1969. godine. Među preduzetnicima je bila veoma popularna i karavanska verzija, koja je u stvari bila 3-vratna, ali je utovarni prostor bio za čak 40 posto izdašniji od prethodnika – Ford Anglia 105E Estate.

Standardni motori su bili benzinci zapremine od 0.9 litarskog do 1.6 litarskog, svi 4-cilindraši, oznake Crossfolw. Lotus i Cosworth su se pozabavili motorima 1.6 pa su trkačke verzije imale i po 200KS. Kupcima je najzanimljiviji bio model RS1600, koji je 1972. godine zamenjen verzijom RS2000, koja je pod haubom donosila 2.0 litarski motor Pinto TL20H.

Pouzdana i jednostavna mehanika je vlasnicima išla na ruku, zbog jeftinijeg održavanja. Ford Escort je mamio dobrim izgledom, a to što je sa stajališta mehanike bio nekoliko godina u zaostatku za direktnim konkurentima potencijalni kupci mu nisu zamerali, jer im se takav pristup u eksploataciji vraćao manjim troškovima.

Druga generacija je na tržište stigla 1974. godine, a Ford Escort se kao model zadržao u ponudi sve do 1998., kada ga je zamenio Focus. Na siromašnijim tržištima šesta generacija Ford Escorta se zadržala sve do 2004. godine. Zanimljiv je podatak da se 2014. na tržištu Kine pojavio i novi Escort.

Autosport.hr + AutoBlog.rs

DODATAK :

U Beogradu je živeo i sportski automobilista SLOBODAN BAĆKO MILOŠEVIĆ. Tim popularnim zanatom medju mladima se aktivno bavio u prvoj polovini sedamdesetih godina. Bio je u društvu tada najpopularnijih asova volana, JOVICE PALIKOVIĆA, SEADA ALIHODŽIĆA, BATE NADJA, BRANIMIRA PERIĆA DŽOA i drugih. Pamte ga kao sportistu koji je vozio snažnije automobile, „mazdu“ i „ford  eskorta“ ( na slici ), i automobilistu koji nije jurio za titulama i peharima, već za avanturama i lepim doživljajima. Tako je jedne godine postao učesnik čuvenog relija MONTE KARLO. Baćko i njegov suvozač MIKA DANLOP su startovali iz Atine, ali su zbog tehničkih problema ubrzo odustali.

Učestvovao je na mnogim relijima, a upravo vam prikazujem rezultate sa jednog iz 1975. godine, sa relija „Bratstvo jedinstvo“. Start je bio u Sarajevu a cilj u Beogradu, sa brdskim ispitima , TREBEVIĆ, TARA, DIVČIBARE i AVALA,  626 km.. Pobedio je SEAD ALIHODŽIĆ , ispred ALEŠA PUŠNIKA, BATE NADJA, MOMIRA ARSIĆA, SLOBODANA MILOŠEVIĆA,LEONA POBERAJA, SLOBODANA PODBOJA, VIDLJINOVIĆA, VIDICA, ŠUSTERA i drugih.

Jednog sjajnog „ford eskorta BDA“ pripremljenog za takmičenje na kružnim stazama vozio je na beogradskom UŠĆU automobilista BOGDAN DAMJANOVIĆ. Tih sedamdesetih godina bio je prava atrakcija….i beli „eskort“ po svom robusnom izgledu i njegov vozač u besprekorno sašivenom i dizajniranom belom kombinezonu, kao da je iz apoteke izašao. Beograd je u to vreme bio pravi CENTAR kompletnog automobilskog sporta JUGOSLAVIJE.

 

Galerija slika

Članci iz iste kategorije