Renault Talisman, moto šampion Gedža i Janoš Hunjadi

19. фебруар, 2017. #

Ovakav naslov  nekako ukazuje da se iz današnjih vremena , u ovom tekstu, postepeno vraćamo u prošlost i to najviše zahvaljujući jednom perfektnom automobilu o kojem se do sada već puno pisalo a što je veoma dobro i pozitivno, pisalo se u SUPERLATIVU.

RENAULT TALISMAN INITIALE PARIS je luksuzna limuzina. U zavisnosti od opreme cena TALISMANA  je od 19.900 evra pa do 35.790 evra. Ovaj, kojeg smo mi vozili zauzima sam vrh u opremi i bez preterivanja se može reči da je IZVANREDAN.

Šta je ono što je najvažnije kod TALISMANA INITIALE PARIS. To je konstruktorsko delo i rešenje koje pre svega karakteriše bezbednost, sigurnost, prostranost i naravno prvorazredni dizajn. Naš TALISMAN je vozilo sa dizel agregatom, zapremine 1.6 litara, sa dva turbo punjača i 160 KS. Dugačak je 4.848 mm. širok 2081 mm. visok 1463 mm. težak 1518 kg. i sa prtljažnikom od 608 litara i impresivnim KOČNICAMA. Posebna priča je elektronika i oprema. Ono što je najupečatljivije je sistem 4 CONTROL, koji omogućava da pri potpuno naglom pomeranju volana na brzinama do 50 km/h zadnji točkovi blago idu u suprotnom pravcu i tako bitno utiču na stabilnost i sprečavaju zanošenja. Elektronska i automatska DUGA SVETLA se obaraju prilikom dolaska vozila iz suprotnog pravca i prilikom približavanja vozilima ispred i naravno odmah  se vraćaju u prvobitno zadat položaj, kada na putu nema bliskih prepreka. Ono čime se RENO može dičiti, kada je reč o TALISMANU, jeste njegova prostranost, udobnost, preglednost i veličina prtljažnika od 608 litara a posebno briljantnim rešenjem sedišta. Vozačko se može postaviti u nekih DESET varijanti, ima grejače i masažere i to je nešto što je sjajno za duga putovanja. Sedenje pozadi takodje pruža pravi kofor. Instrument tabla je snabdevena velikim ekranom sa pregršt informacija pa zbog te činjenice valja pre polaska na put pruočiti sve mogućnosti i dobro naučiti kako se EKRAN koristi.

RENAULT TALISMAN na svakom koraku privlači pažnju svojim izgledom i baš šmekerskim dizajnom. Neki ga već uporedjuju sa nekim drugim markama automobila, ali, TALISMAN je zaista nešto posebno. Za kraj ove priče o prelepom Francuzu valja reči da TALISMAN, bez obzira na gabarite i težinu, pri normalnom korišćenju može  biti vrlo štedljiv prijatelj. Sve svakako zavisi od načina vožnje i pritiska pedale gasa, broja putnika i prtljaga, pravilno podešenog pritiska u pneumaticima i svakako od puta kojim se vozi i putnih nagiba. Mi smo sa TALISMANOM uspeli da potrošnju svedemo na 5.9 litara, iskreno govoreći, sa četiri putnika i prilično punim prtljažnikom – ALI i sa brzinom do 100 kilometara na sat ! Pri brzinama od oko 130 km/h , na auto putu, TALISMAN troši do 7 litara goriva. Sve u svemu TALISMAN je MOĆAN i KVALITETAN.

Drugi deo ove priče ima turistička obeležja i malo opuštenije momente. Jednog hladnog jutra krenuli smo sa prijateljima put PEČUJA,  lepog grada u Madjarskoj. Naši saputnici bili su gospodja Ljilja Stanojević i njen uvaženi suprug Radovan Stanojević, naš poznati i trostruki šampion motociklizma još iz vremena Jugoslavije, kada su moto trke bile znatno bolje, konkurentnije i naravno posećenije. Gospodin Stanojević je medju svojim kolegama poznatiji kao GEDŽA i čovek je koji ima puno pravih prijatelja. Sada živi na kraju Zemuna, u naselju PLAVI HORIZONTI i pravi je majstor za popravku svih marki i tipova motocikala. GEDŽA je poseban lik i ima tri sina, tri svoja junaka.

Rešili smo da u Madjarsku udjemo preko Kelebije, kod Subotice a stigli smo do granice koristeći auto put od Beograda. Prvu pauzu i mali predah imali smo na benzinskoj stanici na madjarskom auto putu i tu smo platli OBAVEZNU putarinu od otprilike 10 evra, za 10 dana. Već oko 10 časova bili smo u centru PEČUJA, od našeg polaska udaljenog 0ko 325 km.

Kad putujete kolima „preko“ važno je na vreme odabrati smeštaj ( hotel, privatni studio ili apartman ), odlučiti se za nešto što je blizu centra i svakako ono gde je moguć siguran- čuvan PARKING ! Ako prvi put ulazite i velike gradove NAVIGACIJA je zaista nezaobilazna.

PEČUJ smo upoznali već ranije i možemo ga preporučiti. Lepši je leti nego zimi,ali, bez obzira na godišnje doba impresionira pre svega svojim doteranim i osveženim fasadama, spomenicima i muzejima. Naravno nigde nema idealnog pa tako i u Pečuju. Nije baš lako odabrati  dobru gastronomsku ponudu u mnogim restoranima. Dva puta smo probali „picu“ koja nije za hvalu a  poredjenja radi naše u Beogradu su odlične. Ako volite baš neku madjarsku klopu onda možete svratiti u narodni podrum ISTVAN PINCE BOROZO, odmah blizi POZORIŠTA, na adresi KAZINCZY UTCA. Cene su u tom lokalu odlične,  a inače, kada zapazite da negde ima dosta lokalnog sveta i da svi jedu, onda je lokacija za gurmanski doživljaj prava.  Kada je već reč o uživanju i nečem što opušta onda iz sve snage preporučujemo poslastičarnicu KORZO u poznatoj ulici KIRALY, a takodje i jednu na glavnom trgu u Pečuju, gde možete probati izvrstan sladoled odnosno torte i kesten pire. Blizu centra nalazi se veliki tržni centar ARKAD ( slično beogradskom UŠĆU )  a malo dalje pijaca sa svim i svačim – posebno sa dobrim izborom kobasica. U tržnim centrima u Madjarskoj možete kupiti SARDEL PASTU u tubi, slanu da ne može biti slanija a sjajna je kada se na tostu konzumira kao premaz na puteru. PEČUJ je poznat po velikom izboru raznog vina a cene su neuporedivo povoljnije nego u Beogradu. Vrlo solidno vino od 0.7  možete kupiti za  2 evra !!!

Glavni trg u PEČUJU je prostran, sredjen, originalan i njime se žitelji PEČUJA diče. To je SEČENJI trg sa velikom džamijom iz doba Turaka koja je sada preinačena u katoličku crkvu i koja na vrhu ima i krst i polumesec. Trgom dominira i spomenik konjanika ratnika. Reč je o madjarskom heroju i nama takodje bliskom junaku – JANOŠU HUNJADIJU odnosno JANKU SIBINJANINU. Stariji koji uče i vole istoriju vrlo dobro znaju da je nekada davno otomanska vojska stigla baš daleko, čak i do Beča, pa odatle džamija u sred Pečuja. Jedan od najvećih boraca protiv Turaka, bio je dotični JANKO SIBINJANIN. Podaci govore da je rodjen krajem 14. veka u današnjem rumunskom gradu TURN SEVERINU, da mu je majka bila Madjarica a očevo poreklo se vezuje za SRBE. Bitno je da takva ličnost nije potonula u zaborav. JANOŠ ili JANKO, bio je strah i trepet za  Turke. Jurio ih je oko Kruševca a potpuno potukao u velikom duelu sredinom jula 1456. na Dunavu i obalama u Beogradu. Hroničari su zabeležili da je imao flotu od 200 brodova !!! i da ja Turke naterao u veliki beg. Svedočanstvo o tom podvigu vojske JANOŠA HUNJADIJA, nalazi se danas u Beogradu, u parku Kalemegdana. JANOŠ HUNJADI je umro iste 1456. godine, u ZEMUNU, posle velike epidemije kuge.

PEČUJ se ponosi sjajnim i prostranim ŽOLNAI MUZEJOM ,gde se može videti puno tog, a o svetski poznatoj keramici i porcelanu, ponosi se zgradom POZORIŠTA u pešačkoj zoni, u pomenutoj KIRALY UTCA, takodje i ulicom ljubavi i katancima. Ima još zaista puno toga što se može ispričati za PEČUJ, koji je posle Prvog svetskog rata pripadao SRBIJI, ali, verovatno je da je najbolje da to otkrijete i sami i da kao i mi pronadjete zgradu gde se nalazi SRPSKA PRAVOSLAVNA CRKVA.

Galerija slika

Članci iz iste kategorije