Pre 30 godina prestala je proizvodnja „fiće“

18. новембар, 2015. #

Kako podseća B92, na današnji dan, 18. novembra 1985, sa fabričkih traka sišao je poslednji „fića“. Od 1955. do 1985. u kragujevačkoj „Zastavi“ proizvedeno je 923.487 primeraka ovog automobila.

„Fića“ (Zastava 600, 750, 850) je automobil koji se izrađivao u Kragujevcu od sredine pedesetih godina 20. veka, po licenci italijanskog FIAT-a.

U vreme SFRJ „fića“ je bio prvo vozilo u većini jugoslovenskih porodica, a do današnjeg dana ostao je simbol motorizacije za mnoge bivše Jugoslovene.
Koristio se i kao službeni automobil tadašnje milicije, i mnogih drugih javnih službi, a godinama je bio jedino vozilo za obuku vozača. Ostalo je zabeleženo da se „fićama“ čak igrao i fudbal na Tašmajdanu, dugo je učestvovao je na trkama Nacionalne klase, a ovekovečen je i u istoimenom kultnom filmskom ostvarenju Gorana Markovića:
Sa prestankom proizvodnje ovog automobila, okončana je jedna automobilska era u SFRJ. Kao zamena stigao je „jugo“, ali to je već neka druga priča.

Izvor: B92.net

Dodatak :

Ovo je prilika da se bar na trenutak setimo minulih vremena i nezaboravnih dana na trkama i relijima u nekadašnjoj Jugoslaviji. Kao što se vidi na slici, gde beogradski šampion BOŠKO MARKOVIĆ majstorski zanosi svog „fiću“ i pod „kontrom“ prolazi čuvenu krivinu kod boksa, na Ušću u Beogradu, od kraja šezdesetih pa dalje, desetine pa i preko stotinu mladih ljudi pravili su prava čuda za volanom tog legendarnog automobila.

Asovi iz Beograda, Kragujevca, Užica, Novog Sada, Sarajeva, Splita,Zagreba, Rijeke, Ljubljane, Skoplja i mnogih drugih gradova danima i noćima su u svojim garažama ili ispred kuće, na pločniku, pripremali svoje male automobile da bi se u nekom vikendu borili na kružnim auto trkama, brdskim stazama ili relijima.

Poznati beogradski šampion BRANKO BATA NADJ, jednom prilikom je rekao :

„Fića“ je bio fenomenalan, izvanredno uspeo model. Svi smo naučili da vozimo na „fići“, bio je dobar za obuku, za saobraćaj, za sneg, za parkiranje, bio je čudo od automobila. Sve je počelo od „fiće“ i „Akademca“.

Stariji poklonici auto sporta vrlo dobro znaju kakvi su se virtuozi volana takmičili sa „fićom“. Pravi kralj relija u svoje vreme je bio Užičanin VIĆENTIJE SAVIĆ, baš kao i njegov sugradjanin VLADA DUBLJANIN. Od Beogradjana, moramo podsetiti  na  MIODRAGA MIKIJA ŽIVANOVIĆA, SLOBODANA PODBOJA, VLADIMIRA DRAGOSAVCA, ZLATKA FRANKOVIĆA, PAVLA KOMNENOVIĆA, DARKA OTENHAJMERA, braću MILENKOVIĆ, a isticali su se i SAVO JANKOVIĆ, ZORAN BASARABA, NIKOLA PIJALE, MOMIR FILIPOVIĆ, VELJA JOVANOVIĆ, ALEKSANDAR MILOŠEVIĆ, MIODRAG SAVIĆ, VITOMIR CVETIĆ, BORUT TOMIĆ, OBREN TEŠIĆ, takodje i odlični vozači iz Kragujevca, JOŽEF ŠIKLOŠI,RADIŠA ŽURKA, ZORAN STEVANOVIĆ, SAVA PETKOVIĆ, braća MILIĆEVIĆ, Novosadjani MILE PETKOVIĆ, MIROSLAV VUJKOV, sjajni vozači iz Hrvatske VECO HOLJEVAC, DAMIR KATUNARIĆ, JOSIP LONČAR, JOVO BERIĆ, BRANKO BAŠIĆ, SILVANO VIVODA, JOSIP NOVAK, DARKO RAFAJ, relisti iz Slovenije, MIHA SIMONČIĆ, VOJKO PODOBNIK, MARJAN ZORC, STOJAN KASTELEC, JANEZ TRČEK, braća STELE. vozači iz Crne Gore,  PREDRAG AĆIMIĆ, TIHOMIR AĆIMIĆ,ŽELJKO KOSAĆ, FRANJO KUNČER, vozači iz BiH, SENAD BEĆAR, BAKIR HADŽIĆ, NEVEN VUKASOVIĆ……. i mnogi, mnogi drugi, uz napomenu da je nezahvalno pominjati imena jer se uvek neko nenamerno i slučajno izostavi.

 

 

 

Galerija slika

Članci iz iste kategorije