Kamion-solunac nađen u blatu i doteran za sajam

22. март, 2015. #

Teretno vozilo „pakard e” iz 1915. godine, koje je voženo tokom probijanja Solunskog fronta, ponovo doživelo premijeru u Beogradu

U predvečerje otvaranja 52. Međunarodnog sajma automobila u Beogradu, uz zvuke „Tamo daleko”, odsvirane na trubi, pratnju gitare i prigodan recital, na štandu „Oldtajmer kluba Beograd” otkriven je kamion „pakard” model „e” iz 1915. godine. Ovo vozilo je u sastavu Prve srpske armije učestvovalo u proboju Solunskog fronta, i jedini je preostali od primeraka ovekovečenih na fotografijama iz tog doba.

Za obnovu kamiona-solunca zaslužan je čuveni majstor restauracije Sait Hadžić, a posao je dovršio njegov sin Saša, posle smrti oca.

– Morao sam zbog oca da nastavim restauraciju i da ispoštujem sećanje na njegov rad – rekao je Saša Hadžić.

Posle decenije upornog rada oca i sina, ovo vozilo sada počinje novi život po izložbama, kako kod nas tako i u svetu.

Saša Hadžić ispričao je za naš list da je pre 10 godina njegov otac u dvorištu kraj Lapova prepoznao delić vrednog svedoka istorije. Kamion je do polovine bio zatrpan u zemlju, a iz maske hladnjaka rastao je orah. Pošto su shvatili da je reč o starom kamionu, Hadžići su istraživali i počeli da pronalaze novinske članke koji su prethodili čitavoj restauraciji. Istraživanja su potvrdila autentičnost ovog lakog kamiona od četiri tone nosivosti, zapremine 5.734 kubika i 32,4 konjske snage.

Prema poznatim podacima iz istorije, na savezničkom kongresu u Parizu 1916. godine odlučeno je da snabdevanje, transport i evakuacija vojske Srbije bude u nadležnosti francuskog auto-odreda „Lene” i da se „Pakard” kamioni pridodaju Prvoj srpskoj armiji, na njenom delu Solunskog fronta, uz dva poslužioca vozila. Američki general Džon Peršing izdao je naredbu da se „pakard” kamioni upute saveznicima kao pomoć.

Podsetimo, „Pakard” je bila fabrika luksuznih automobila, ali je napravila perfektan laki teretnjak za prevoz ljudstva i materijala, sa u to vreme avangardnim „tvin-kam” motorom, sa dve svećice, dva sistema paljenja, elektro i magnetnim, kako bi omogućili rad u najtežim, ratnim uslovima, bez kvarova.

Delimično rasklopljeni kamioni su iz Meksika brodovima dopremani do Francuske gde su sklapani u celosti i upućivani u Solun.

Posle 1918. godine kamioni su ostali u Srbiji, a ovaj u Lapovu je služio kao generator za proizvodnju struje. Upravo to vozilo, jedan od kamiona upućenih Prvoj srpskoj armiji, pronašli su Hadžići.

Kad je pronađen, blok motora je već pukao, klipovi u cilindrima su bili zapekli, a u karteru je još bilo ulja, a u rezervoaru benzina.

– Nešto staro ceo vek bilo je nemoguće variti – ispričao nam je Saša Hadžić, i dodao:

– Sve je moralo da se napravi, čak i alat, da bi se proizveli pojedini delovi uz livenje od magnezijuma, aluminijuma i gusa. Dakle, sve osim bloka motora.

Upravo blok motora je nedostajao da restauracija bude kompletno završena. I onda se restauratorima sreća osmehnula. Na izložbi oldtajmera u Heršiju u Pensilvaniji 2011. godine, Sait Hadžić je sreo Dejvida Lokarda, predsednika „Pakard trak kluba”, koji se oduševio Hadžićevim projektom. Uspeo je da pronađe zaostali blok motora, nacrte i pojedine delove.

U znak zahvalnosti, Saša je ispunio očevo obećanje i poslao restauriranog „fiću 750” za Ameriku, jer je Lokard pri savezničkim snagama u Italiji, u vreme Drugog svetskog rata, zavoleo tada „fijat 500”. Na izložbama širom SAD Lokard sada odaje počast preminulom prijatelju-restauratoru prikazujući njegov rad i šireći svetom priču o našem kamionu-soluncu.

   POLITIKA  I. Dekanj

Galerija slika

Članci iz iste kategorije