Nastanak reli šampionata sveta

29. јануар, 2011. #

Već ste verujem saznali, da su prve automobilske trke nastale još krajem 19.  veka. U vrlo lepoj, i ozbiljno priredjenoj knjizi  THE HISTORY OF MOTOR RACING , čiji je autor WILLIAM BODDY napisano je da se prva auto trka održala 1894. godine u Francuskoj na putu PARIZ – RUEN.

Vidim da se ovih dana govori o godišnjici nastanka prvog automobila i da se pominje godina 1886.  Prikazane su i fotografije tog prvog četvorotočkaša sa motorom koji su stvorili DAJMLER i BENC. Na osnovu te fotografije možete i sami zaključiti a i videti na ovom sajtu kako su izgledali automobili u vreme održavanja te prve trke od PARIZA do RUENA.

Prosečne brzine na toj prvoj trci bile su oko 16 km. na sat, a razvoj automobilskog sporta bio je u znaku jedne jedine magične reči,  koja glasi ,  B R Z I N A .

Samo posle 45 godina, na trci u Beogradu, 3 septembra 1939. godine  Italijan TACIO NUVOLARI i Nemac MANFRED FON BRAUHIČ vozili su po kaldrmi, oko kalemegdanske trvrdjave čak 22o km. na sat, a za obilazak  jednog kruga oko Kališa bile su im potrebne 74 sekunde, o čemu opširan tekst možete pročitati baš na mom sajtu.

Prve automobilske trke, kao što rekoh, nastale krajem 19. veka ličile su na današnje relije, jer su naravno održavane po ondašnjim javnim putevima, a to su bile prašnjave makadamske podloge sa milion rupa i  hiljadu različitih krivina.

Počevši od 1973. godine pa zaključno sa 1976. održavaju se reli takmičenja u kojima se nadmeću firme, tojest konstruktori, i u te četiri godine pobedjuju ALPIN RENO, i onda tru puta LANČA.

Prvi svetski Kup za reli vozače održan je 1977. godine a pobednik je bio poznati reli as, Italijan SANDRO MUNARI. Sledeće 1978. prvo mesto je pripalo Fincu MARKU ALENU, nesudjenom pobedniku našeg 9. YU RELIJA, a onda je Svetska automobilska federacija FIA 1979. godine ustanovila RELI ŠAMPIONAT SVETA.

Prvi pobednik tog novog prvenstva sveta u reliju bio je  Švedjanin  BJERN VALDEGARD,  sa Ford Eskortom,  a potom se redjaju svima dobro poznata imena majstora volana , koji su proneli slavu RELIJU ,  toj po mnogima najlepšoj disciplini automobilskog sporta.

1. 1979.  BJERN VALDEGARD – Ford eskort
2. 1980. VALTER RERL – Fiat 131
3. 1981.  ARI VATANEN – Ford eskort
4. 1982.  VALTER RERL – Opel askona
5. 1983.  HANU MIKOLA – Audi kvatro
6. 1984 .  STIG BLOMKVIST – Audi kvatro
7. 1985.  TIMO SALONEN – Pežo 205 turbo
8. 1986.  JUHA KANKUNEN – Lanča delta
9. 1987.  JUHA KANKUNEN – Lanča delta
10. 1988 .  MASIMO BIASION – Lanča integrale
11. 1989.   MASIMO BIASION – Lanča integrale
12. 1990.   KARLOS SAJNC – Toyota selika
13. 1991 .  JUHA KANKUNEN – Lanča integrale
14. 1992.   KARLOS SAJNC – Toyota
15. 1993.   JUHA KANKUNEN – Toyota
16. 1994.   DIDIE ORIOL – Toyota
17. 1995.   KOLIN MEK RE – Subaru
18. 1996.   TOMI MAKINEN – Micubiši
19. 1997.   TOMI MAKINEN – Micubiši
20. 1998.   TOMI MAKINEN – Micubiši
21. 1999.   TOMI MAKINEN – Micubiši
22. 2000.   MARKUS GRONHOLM – Pežo
23- 2001.   RIČARD BARNS – Subaru
24. 2002.   MARKUS GRONHOLM – Pežo 206
25. 2003.   PETER SOLBERG – Subaru
26. 2004.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen ksara
27. 2005.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen ksara
28. 2006.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen ksara
29. 2007.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen C4
30. 2008.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen C4
31. 2009.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen C4
32. 2010.   SEBASTIJAN LOEB – Sitroen C4

Članci iz iste kategorije