VOLVO Amazon 123GT

14. децембар, 2010.

Jedan od najpopularnijih Volvo automobila u istoriji bio je Amazon, koji je počeo da se proizvodi  1956 godine  i prodat je širom sveta kao serija 120

Davne 1956 g, u februaru mesecu, VOLVO je lansirao model Amazon koji se odmah svideo kupcima. Debi na internacionalnoj sceni desio se u jesen iste godine, na salonu automobila u Engleskoj, na poznatom Earls Court-u.

Prvi Amazon izložen na salonu Earls Court, jesen 1956.

Bio je to veoma dopadljiv automobil koji se u početku nudio u kombinaciji  dve boje:  crvena ili crna sa krovom u svetlo sivoj boji i motorom B16 od 1.600 ccm.Godine 1967. predstavljen je model VOLVO Amazon 123 GT sa paketom opreme koja ga je svrstala u kategoriju coupesedan sportskih automobila.

  • karoserija sa dvoja vrata
  • motor B18  zapremine1.780 cm³ sa dva SU karburatora
  • snaga  115 ks, obrtni momenat 15,5 kgm
  • stepen kompresije 10:1 !!!
  • menjač sa 4 stepena prenosa +električni “Overdrive” kao 5. brzina ili štedni hod
  • elektro instalacija 12 V, alternator
  • vešanje  ojačano, ugradjeni su tvrdji amortizeri
  • disk kočnice na prednjim i doboš na zadnjim točkovima  sa servo pojačivačem
  • ubrzanje od 0-100 km/h: 10-13 sec, maksimalna brina 164-167 km/h
  • potrošnja 12,4-13 l/100 km
  • dimenzija guma 165 SRX 15
  • obrtomer marke “Smith”  imao je logo  VOLVO, smešten na instrument tabli
  • polica na oblozi instrument table
  • dva dodatna fara
  • sigurnosni pojasevi, nasloni za glavu na prednjim sedištima,nasloni prednjh sudišta sa obaranjem

U intervalu 1967-1968g.  proizvedeno je oko  1.500  komada modela 123 GT. Ovako doteran i poboljšan u odnosu na standardne verzije, 123GT pretvara trezveni Amazon u iznenađujuće živo malo čudovište. Sportski momenti nisu samo za pokazivanje, naprotiv, pošto je Volvo homologiran za trke  FIA-e, broj upisa je 5152. VOLVO je bio veoma uspešan na medjunarodnoj sportskoj sceni. Početkom i sredinom 60-tih godina, Gunnar Andersson je bio uspešan  švedski reli vozač i 1962. godine je postao rukovodilac novog VOLVO takmičarskog odelenja. Anderssonu nije bilo lako da se prihvati novog zadatka na vrhuncu takmičarske karijere koju je krunisao titulom šampiona Evrope u reliju.

Volvo je napravio  1.000  vozila (800 kom. u Švedskoj i 200 komada  sklopljenih u inostranstvu)  koja su veoma uspešno nastupala na kružnim trkama i reli takmičenjima.

1966 – 3. mesto, African Safari Rally, Joginder Singh / Bharat Bhardwaj (Kenya)

1966 – 3. mesto, Monte Carlo Rally, Tom Trana / Solve Andreasson (S)

Ova vozila su uglavnom doživela mehaničke modifikacije, bez posebnih obeležja ili oznaka na karoseriji a na instrument tablu dodat je obrtomer. Volvo  nije reklamirao  SPORT-paket koji je razvio, ali je „posebno važne“ klijente obaveštavao svojim kanalima.

Brands Hatch, UK 1963    Tom Trana

Procenjuje se da je 4.000-5.000  automobila opremljeno SPORT-kompletom. Motor je razvijao snagu od  124 ks(DIN)/135ks(SAE). Kasnije verzije kompleta  dizale su snagu motora do 180 ks(SAE).

Kit 170 ks

Amazon i dalje pobedjuje – Švedska 2009

Medju najvećim uspesima VOLVO Amazona:
1959 – 2. mesto, Swedish Saloon Car Championship, Tom Trana (S)
1960 – 1. klasa do 1600cc   Swedish Saloon Car Championship, Tom Trana (S)
1961 – 1. klasa do1600cc  Swedish Saloon Car Championship, Tom Trana (S)
1961 – 1. Swedish Ice Championship, Tom Trana (S)
1961 – 1. German Touring Car Champion, Josef Maassen (D)
1962 – 2.Tulip Rally, Gunnar Andersson (S)
1962 – 2. Shell 4000 Rally, Canada
1962 – 2. Argentine Gran Premio Rally
1963 – 3. Tulip Rally, Gunnar Andersson (S)
1963 – 1. u klasi, 6-hour and 12-hour races at Nürburgring, Jochen Neerpasch (D)
1963 – isti broj bodova, European Touring Car Championship, Tom Trana (S)
1963 – pobednik u klasi, 6-hours Brands Hatch, Tom Trana / Skogh (S)
1963 – pobednik u klasi, Grote Prijs Limburg, Zolder, Belgium, Tom Trana (S)
1963 – pobednik u klasi, Zandvoort Trophy, Netherlands, Tom Trana (S)
1963 – 1. European Rally Championship, Gunnar Andersson (S)
1963 – 1. European Ladies Championship, Sylvia Österberg (S)
1963 – 2. Acropolis Rally, Gunnar Andersson (S)
1963 – 3. Acropolis Rally, Skogh / Berggren (S)
1964 – 1. Shell 4000 Rally, Canada, Klaus Ross and John Bird (CND)
1964 – pobednik u klasi, Sandown 4 hours, Gerry Lister (AUS)
1964 – 2. 1000 Lakes Rally, Finland, Tom Trana (S)
1965 – 1. Shell 4000 Rally, Canada, Klaus Ross and John Bird (CND)
1965 – 1. RAC European Touring Car Championship
1965 – 1. World Championship for Manufacturers
1965 – 1. Acropolis Rally, Carl-Magnus Skogh (S)
1965 – 1. Syd Rally Sweden, Tom Trana (S)
1965 – 2. Swedish Rally Championship, Tom Trana (S)
1966 – 3. African Safari Rally, Joginder Singh / Bharat Bhardwaj (Kenya)
1966 – 2. 1000 Lakes Rally, Finland, Tom Trana (S)
1966 – 3. RAC Rally, Tom Trana / Solve Andreasson (S)
1966 – 3. Monte Carlo Rally, Tom Trana / Solve Andreasson (S)
1967 – 4. African Safari Rally, Joginder Singh (Kenya)
1967 – 2. Finnish Rally Championship, Hannu Mikkola (FIN)
1967 – 3. 1000 Lakes Rally, Finland, Hannu Mikkola (FIN)
1967 – 1. New Caledonia Safari Rally, John Keran and Max Stahl (AUS)

Švedska fabrika  uvek je prozvodila automobile u duhu svoje tradicije,  njihovi proizvodi retko mogu da se pomešaju sa onima druge marke.  Tako je VOLVO  stvorio „legije“ obožavalaca praveći automobile koji su čvrsti, jedinstveno dizajnirani, i pri tom više nego često iznenađujuće zabavni za voznju. Amazon 123 GTbio je alternativapravimsportskim automobilima tog vremena kao što je Alfa Romeo GTV Giulia coupe, samo za nešto manje para. Standardnom agregatu 123 GT nedostaje jogunasti karakter  Alfe, ali robusni  motor sa dva karburatora i radilicom oslonjenom na pet ležajeva garantovao je pouzdan rad i prelaženje stotine hiljada kilometara.To znači manje snage u odnosu na moderniji motor  Alfe GTV , ali 123 GT ima  više nego dovoljno obrtnog momenta – sjajno kada treba ubrzati i ostaviti „protivnika“ iza sebe.

Colin Dougherty  (USA), zaljubljenik u 123GT napisao je:

„Ne postoji ništa slično-svi zvukovi i vibracije, tutnjava SU karburatora. To je zadovoljstvo u vožnji. Mislim da je očuvanje tih automobila  obaveza za bilo kog  zaljubljenika u automobile. Ovi stari Volvo automobili imaju svoje mesto u istoriji old-timera. „

MOJ 123  GT

Ljubav na prvi pogled rodila se još davne 1967 g. kada sam u engleskom časopisu AUTO pročitao test o Volvo Amazonu 123 GT . Bila je to sportska verzija već poznatog Amazona, koja je za relativno malo para davala mnogo, mnogo više od konkurencije! Dobri poznavaoci ovog modela tvrde  “da ga možete voziti, maltretirati, mučiti, ali ga ne mozete uništiti”.

Auto je kupljen 1988g. Restauracija je završena u jesen 2000g.

Krajem novembra sam krenuo na put  preko Ljubljane  do Minhena, zatim preko Švajcarske do Torina, a zatim Milano –  Vilach – Graz i preko Madjarske natrag za Beograd . Prešao sam 3.300 km bez jednog jedinog problema.

Početkom 2009 g. auto je doživeo drugo podmladjivanje kada mu je promenjena boja.

Tokom  poslednje dve godine moj Volvo je detaljno doteran  i sredjen: detalji enterijera i eksterijera, kompletna mehanika: motor, prednje i zadnje vešanje, kočioni sistem, menjač i overdrive, zadnji most, nove gume.

Detalj koji krasi moj 123 GT jesu točkovi ili “felne”. Ovi točkovi su proizvod  Kanadske “štale” WOLF, nekada čuvene po učešću u trkama Formule 1  sa svojim bolidima. Jody Scheckter (Juzna Afrika), bio je prilično zapažen vozeći bolid WOLF. Tri puta je pobedjivao, a jedna od trka je Monte Karlo 22.05.1977 godine. Ovi točkovi su se prodavali u Kanadi a bili su u ponudi dodatne opreme za 123 GT (u Australiji kao dodatna oprema su nudjeni točkovi Superlight Alloy 5.5×15 ).

Točkove sam našao 1990. godine u oglasu časopisa „Auto Motor und Sport“. Oglašivač je bila firma „ Wagner&Gunther“ iz Hamburga, koja se i danas bavi prodajom delova za Klasik Volvo automobile.

Drugi interesantan detalj odnosi se na obrtomer iz 1966.  godine, opet u časopisu AUTO (GB), pronašao sam oglas preko cele stranice – Obrtomer “Smiths“ . Smiths je vec  bio čuven po instrumentima za automobile, jer u to vreme nije mogao da se zamisli ni jedan engleski automobil bez  Smiths instrumenata. Setite se Jaguara, MG-a, Sunbeam-a… Smiths instrumenti su doprineli stvaranju legende o engleskim sportskim automobilima.

Elem, potpuno očaran dizajnom ovog obrtomera (za spoljašnju ugradnju)  poručio sam ga i uz mnoge peripetije na kraju ga i dobio, uz napomenu da se sve dogadja u zemlji bivšeg  istočnog lagera,  gde sam u to vreme boravio. Ugradio sam ga u očev automobil- Renault 16.p Prošlo je vreme, auto je prodat ali sam obrtomer zadržao. Početkom sedamdesetih, prodao sam ga dobrom prijatelju Vladi, koji ga je ugradjivao u „kečeve“ (više komada). Kada sam 1988.  godine kupio 123 GT, na moje iznenadjenje obrtomer nije bio Smiths, nego VDO, daleko od  ovog „pravog“. Odmah sam se setio prijatelja Vlade, pozvao ga i objasnio šta želim-zamenu! Naravno, Vlada koji je i profesionalno esteta, teška srca  je prihvatio zamenu za  VDO, ali me je razumeo i zamena je obavljena.

Nastojeći da moj 123 GT učinim pravim ali istovremeno i posebnim, bacio sam se na dizajniranje i pravljenje filtera za vazduh. Reklo bi se jednostavno, ali i nije. Pretražujući na internetu stranice prema ključnim rečima „Air filter 123 GT“, naišao sam na proizvodjača u Americi, izgubljenog negde u pustinji Nevade. Bio sam impresioniran kako je jednostavno, duhovito i naravno lepo rešenje filtera za vazduh koje su razvili amerikanci. Obzirom da nisam mogao da napravim isti filter, zato što nisam mogao da izlijem delove u aluminijumu pod visokim pritiskom, rešenje je bio strug. U Beogradu postoji firma „Elmer“ gde  se moze napraviti  bukvalno sve. Tako se rodio filter za vazduh.

Želeo sam da taj filter bude jedan od detalja personalizacje mog Amazona. Polirana povrsina poklopca dobila je znak „123 GT“.

Graviranje je danas rutina ali postojao je čovek koji je to radio do perfekcije. Nažalaost, moj prijatelj perfekcionista Zoran, iznenada je umro ove jeseni. Često ga se setim , gledajući sa setom njegov mali doprinos posebnosti mog Amazona.

VOLVO Amazon je veoma zahvalan automobil za održavanje. Servisiranje motora je kao u dobra stara vremena, jednostavno podešavanje ventila, predpaljenja… Problem se pojavljuje kod podešavanja karburatora obzirom da 123 GT ima dva karburatora SUHS6. Medjutim, uz nabavku uredjaja za balansiranje karburatora i  uredjaja za fino podešavanje smeše,  nešto veoma „pitke“ literature namenjene ne samo majstorima nego i onima koji sami vole da se ovim poslom bave i naravno uz dosta strpljenja, motor počinje da pokazuje svoje pravo lice.

Izbor rezervnih delova je dobar, postoji više firmi koje se bave prodajom delova ali i remontom motora, menjača i diferencijala. Internet je postao zakon, tako da su sve neophodne informacije lako prikupljaju. Važan detalj je da su cene delova pristupačne.

Korišćeni izvori  podataka i fotografija :

www.tageracing.com

– www.safarirally.net

www.volvoadventures.com

www.caigauge.com

Korisne E-mail adrese:

www.kgrimning.com

– www.vp-autoparts.com

– www.cvi-automotive.se

Wagner&Gunther: www.w-und-g.de

Članci iz iste kategorije