TRKA OKO KALIŠA – najveća auto moto trka Jugoslavije 3.9.1939.g.

16. децембар, 2010. #

Verovatno ste čuli za najveću automobilsku i motociklističku trku Jugoslavije,  koja je po svemu bila daleko iznad svih , pre i posle održanih. Zvaničan naziv te neverovatne i po svemu grandiozne manifestacije je glasio : PRVE MEDJUNARODNE AUTOMOBILSKE – MOTOCIKLISTIČKE TRKE

Organizatori su bili : AUTO KLUB KRALJEVINE JUGOSLAVIJE i list POLITIKA

Pošto sam prvi televizijski novinar koji je još  1979.  godine u INDIREKTU tadašnje Radio televizije Beograd, objavio reportažu o tom sjajnom dogadjaju, O KOJEM SE NIJE SMELO PISATI ( a objasniću zašto ) , ovde ću vam ispričati sve najbitnije,  vezano za trku oko Kalemegdana, održanu 3. septembra 1939.  godine , dva dana po izbijanju  DRUGOG SVETSKOG RATA.

Da biste  bolje shvatili ondašnju situaciju podsetiću vas da je u tom periodu egzistirala  Kraljevina Jugoslavija, da je 1934. godine u atentatu ubijen kralj Aleksandar a u Nemačkoj sve više jačao Adolf  Hitler. Krajem avgusta l939. HITLER i STALJIN su potpisali ugovor o nenapadanju a istog dana je ugovorom CVETKOVIĆ – MAČEK stvorena Banovina Hrvatska. I dok se nad Evropom nadvijao crni oblak fašizma nemačke trupe su 1. septembra 1939. godine ušle u Poljsku i počele krvavi pohod. U Beogradu, a i u celoj Jugoslaviji još niko nije slutio da je počeo najveći rat u istoriji čovečanstva,  pa je istog dana, u petak 1. septembra 1939. ,  na stazi oko stare tvrdjave na Kalemegdanu, održan prvi trening pred veliku medjunarodnu auto i moto trku,  a sutradan u subotu i drugi.

Trka je trebalo da se održi povodom rodjendana kralja Petra drugog, ali pošto je rodjendan padao 6. septembra beogradski  GRAN PRIX održan je tri dana ranije. Organizatori su bili  Kraljevski auto klub i list POLITIKA, glavni promoter trke. Velika medjunarodna trka u Beogradu, na stazi oko Kalemegdana, bila je u suštini jedna od trka Svetskog prvenstva jer su se u završnici celodnevnog programa na stazi pojavila četiri najbolja automobila na svetu i četvorica najboljih vozača sveta, dva AUTO UNIONA i dva MERCEDESA, sa vozačima NUVOLARIJEM,  iz Italije,  i BRAUHIČEM, LANGOM i MILEROM iz Nemačke.

Organizacija je bila odlična. Staza sačinjena od kocke očišćena je besprekorno a nedelju dana pred trku deo kaldrme je zamenjen. Start i cilj trke nalazili su se  pored današnjeg restorana PARK a nadomak tog mesta bile su sagradjene tribine za nekoliko hiljada posetilaca.

Tih dana POLITIKA je pisala : “ Radovi na tribinama na kalemegdanskim obroncima privode se kraju. Nadzorni inženjer g.Djordje Janković izjavio je da će tribine na vreme predati komisiji koja će izvršiti probno opterećenje. Preduzimač  g.Somer uglavnom je već završio radove na tribinama. Preduzimaju se samo mere koje treba da potpuno obezbede publiku. Pred sam trening 3o. ovog meseca, na tribine biće izveden  bataljon vojnika koji će izvršiti potrebno opterećenje. Manje tribine imaju po 15o sedišta a velike po 6oo. Na tribine za 15o ljudi, biće izvedeno 4oo vojnika  tako da opterećenje bude dva i po puta veće nego što je normalno. „

SLEDI NASTAVAK……..

.

Galerija slika

Članci iz iste kategorije