TRKA OKO KALIŠA – najveća auto moto trka Jugoslavije 3.9.1939.g. – treći deo

17. децембар, 2010. #

Staza oko Kelemegdana bila je  ista kao i danas, ali kao što sam već napisao podloga je sačinjena od kocke a ukupna dužina iznosila je  2974 metra.  Manfred fon Brauhič je jedan krug provezao za 74 sekunde, sa prosečnom brzinom od 134 km. na sat. I Brauhič i Nuvolari vozili su kod kule Nebojše 225 km. na sat

Pomenute brzine deluju nestvarno, zamislite samo,  pre čak 7O godina ! AKO SE PAK POGLEDAJU TEHNIĆKI PODACI TIH BOLIDA ONDA STVARI POSTAJU JASNIJE. BILI SU TO TADA NAJJAČI SPORTSKI MODELI TAKOZVANIH OTVORENIH TOČKOVA. ZAPREMINA MOTORA 3000 KUBIKA, 12 CILINDARA, DVOSTEPENI KOMPRESOR. AUTO UNION 5oo KONJA A MERCEDES 485 KONJSKIH SNAGA.

Ta glavna trka ondašnjih formula sa avionskim  motorima / Nemačkoj je bilo zabranjeno da ulaže u industriju, pa je pod plaštom auto sporta razvijala avionski motor / održana je na kraju  dana a vozilo se 5o krugova. Učestvovali su Italijan TACIO NUVOLARI sa Auto Unionom, i sa bolidom iste marke Nemac Herman Miler, dok su Nemci MANFRED FON BRAUHIČ I HERMAN LANG vozili Mercedese. Peti učesnik bio je naš predstavnik BOŠKO MILENKOVIĆ,  u desetak godina starom Bugatiju od 15o konja. Posle sjajne trke u kojoj su bolidi iz Nemačke proklizavali u krivinama i bukvalno, usled ogromne jačine i prevoja na stazi, leteli kroz vazduh, pobedio je „Leteći Italijan“ TACIO NUVOLARI, ispred BRAUHIČA i MILERA a četvrti je bio naš BOŠKO MILENKOVIĆ. HERMAN LANG je odustao jer mu je MANFRED FON BRAUHIČ  prilikom doskoka kod današnjeg restorana PARK  ( nekada hotel SRPSKI KRALJ ),  odvaljenom kockom sa podloge,  razbio naočare. LANG je odustao a zamenio ga je rezervni takmičar VALTER BOJMER koji je u toku trke izleteo sa staze i udario u drvo kod kule Nebojše. BRAUHIČ je vozio odlično ali se u 16. krugu okrenuo ispred francuske ambasade pa je vodjstvo preuzeo NUVOLARI i pobedio. Leteći Italijan, koga su zvali „el maestro“ umro je l953. godine. Bio sam na njegovom grobu u Mantovi. Pobeda u Beogradu bila mu je poslednja pobeda u karijeri, a tada na našem Kališu imao je 47 godina. MANFRED FON BRAUHIČ je od svih učesnika trke u Beogradu živeo najduže, čak 97 godina. Sahranjen je u Nemačkoj, u GRAHENVORTU a na sahrani je bio i moj prijatelj, beogradski dramaturg, poslastičar i direktor Muzeja automobila u Beogradu, u Majke Jevrosime 3o, BRATISLAV BRACA PETKOVIĆ. Snimkom sa sahrane počinje divan dokumentarni film koji je režirao DINKO TUCAKOVIĆ a scenario napisao BRACA PETKOVIĆ. Mogli ste da ga vidite u mojoj emisiji START, ali bi trebalo da bude prikazan na svim televizijama. Naš jedini predstavnik na beogradskoj trci oko Kalemegdana, BOŠKO MILENKOVIĆ sa Bugatijem, bio je veliki rentijer a posle rata ostao je bez ičega. Vozio je trolejbus na liniji l3 u Beogradu, a posle jednog saobraćajnog udesa, obesio se na Dorćolu u stanu deda VOJE IVANIŠEVIĆA.

Za kraj ove priče kazaću vam da su sva četiri bolida sačuvana. Posle rata bili su u posedu Rusa, ali ih je jedan naš čovek sa državljanstvom Amerike, PAVLE POL KARASEK, rodjen u selu Vrba kod Kraljeva, pronašao i restaurirao. Automobil „auto union“  TACIJA NUVOLARIJA,  nalazi se u Inglštatu u Nemačkoj a MILEROV u  Londonu. Bolid „mercedes“ kojeg je vozio HERMAN LAG nalazi se u muzeju u Študgartu,  a BRAUHIČEV kod jednog kolekcionara u Americi.

Ima još puno, puno,  zanimljivih podataka vezanih za najveću automobilsku i motociklističku trku ikad održanu na tlu nekadašnje Jugoslavije i Srbije. Ako nastavite čitanje sa sajta MOJSVETBRZINE.RS  imaćete prilike da saznate još više, za kraj ću ostaviti podatak da se te nedelje 3. septembra l939. godine na trci okupilo STO HILJADA gledalaca, 80.ooo sa plaćenim ulaznicama a Beograd je tada imao 3oo hiljada stanovnika, preko Terazija se kratao tramvaj , ulica Miloša  Velikog je bila pokrivena kamenim kockama a gradom su brujali stari FORDOVI.

Galerija slika

Članci iz iste kategorije